slaapcoaching

Slaapcoaching

Slaapproblemen bij kinderen komen erg vaak voor: ongeveer één kind op de drie krijgt er vroeg of laat mee te kampen. Ook in onze praktijk zien

we steeds meer kinderen die moeilijk slapen. 


Gelukkig zijn slaapproblemen goed aan te pakken met gerichte coaching. In een intake-gesprek gaan we op zoek naar het onderliggende probleem en we geven tips op maat mee voor de ouders.


Indien daar nood aan is, gaan we ook met het kind zelf aan de slag. Met ademhalingsoefeningen en ontspanningstechnieken leren we het kind om zichzelf tot rust brengen.


Soms kan ook het versterken van de psychomotorische basisvaardigheden een waardevolle bijdrage leveren aan het sneller verkrijgen van innerlijke rust die noodzakelijk is om tot een goede nachtrust te komen.

Bobath-therapie

Bobath-therapie passen we toe om uw kind te helpen bij moeilijkheden in zijn/haar motorische ontwikkeling.


In eerste instantie streven we ernaar de tonus te normaliseren om een beter posturaal mechanisme uit te lokken. Hierdoor kan het kind het sensori-motorische meer aangepast ervaren, en daardoor meer harmonieuze en aangepaste bewegingspatronen leren kennen, onder andere de opricht-, evenwicht- en steunreacties. Het is het herhalen van deze ervaring die het kind de mogelijkheid geven een betere controle te ontwikkelen over houding en beweging en daardoor geleidelijk meer functioneel te zijn in zijn omgeving.


Een van de basisprincipes van Bobath steunt op de plasticiteit van het zenuwstelsel en wijst op het belang van de vroegtijdige behandeling. Dit

betekent echter niet dat behandeling op latere leeftijd niet zinvol is.


Verschillende technieken kunnen de tonus beïnvloeden: beweging, gewichtstransfer, positionering, de zwaartekracht, het lichaamsgewicht en stimulatie door druk.


Samengevat: Bobath-therapie geeft het kind de mogelijkheid de houding beter te ‘voelen’ en gemakkelijker adequate bewegingen uit te voeren.


Het kind wordt in de therapie gestimuleerd om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en er worden aan de ouders tips mee gegeven om thuis te oefenen waardoor deze therapie zeer zinvol is.


Meer info op:

Psychomotorische therapie (PMT)

Met deze therapie werken we tegelijk aan lichaam én geest. 


Psychomotoriek stimuleert immers de wisselwerking tussen het denken en voelen (“psycho”) en het bewegen (“motoriek”). Je kind zet dus op lichamelijk vlak stappen vooruit, en tegelijk ervaart het ook een groter mentaal welzijn.


Denkpatronen kunnen doelbewust beïnvloed worden door bepaalde bewegingspatronen en hier zetten we als psychomotorische therapeuten op in.


Een goede basismotoriek (fijne en grove motoriek), lichaamsbesef, lateralisatie, ruimtelijk-visuele vaardigheden, ruimtelijke oriëntatie en structuratie, tijdsperceptie,… zijn enkele basisvaardigheden om te komen tot de schoolse vaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen,…


Psychomotoriek houdt in dat we al spelenderwijs vanuit een goede lichaamsbewustwording al deze vaardigheden verbeteren en optimaliseren.

Hendrickxtherapie

Onevenwicht in het lichaam speelt een grote rol in het minder goed functioneren van een kind op schools vlak en in het dagelijks leven, wat kan leiden tot leerproblemen, faalangst, frustratie…


Kritische ontwikkelingsbegeleiding volgens Hendrickx is een therapievorm waarbij het volledige ‘systeem‘ terug in evenwicht gebracht wordt. We vertrekken altijd van wat het kind al wél is en al wél kan, niet van wat hij/zij zoú moeten zijn en kunnen.


Tijdens de therapie doen we lichaamswerk en werken we met oefenmateriaal zoals matjes en blokken. Via opdrachtsituaties wordt er gezocht naar passende grensprestaties, die door het kind als spontaan motiverende ‘haalbare uitdagingen’ ervaren worden. Zij vormen de bron van de kostbare, kritische ervaringen, die de voorwaarden zijn voor echte ontwikkeling. Op deze manier zal het kind verder ontwikkelen en een succeservaring beleven.


Meer info op:

Braingym

In Braingym gaat het kind aan de slag met eenvoudige en plezierige bewegingen waarmee het zijn leervaardigheden kan herstellen en/ of uitbreiden.


Wanneer we bewegen, betrekken we onmiddellijk onze drie dimensies: de voor-achterdimensie, de boven-onderdimensie en de linkerrechterdimensie.


Bij gebrek aan adequate bewegingen verliezen deze dimensies hun natuurlijke integratie, wat leidt tot toenemende onevenwichtigheden en moeilijkheden bij het aanleren van nieuwe situaties.


Brain gym biedt eenvoudige bewegingen die ons in staat stellen om onze vaardigheden te activeren en vloeiend te leren.


Deze bewegingen verbeteren geheugen, concentratie, lezen, schrijven, numerieke vaardigheden, organisatie, coördinatie en algehele welzijn.


Meer info op:

Bodymap

Bodymap richt zich vooral op de versterking van de natuurlijke ontwikkeling via beweging.


Via een screening gaan we na of de primitieve babyreflexen goed werden opgenomen in de hogere bewegingspatronen (reflexintegratie).


Van daaruit stellen we dan een oefenprogramma op om door gepaste bewegingsstimulaties de 5 fundamentele bewegingspatronen te integreren. 


Via allerlei speelse oefeningen en bewegingspatronen krijgt het kind besef van de linker- en rechter lichaamshelft, de boven- en onderkant en de voor- en achterkant van zijn lichaam.


Beweging is nodig om de hersenen en de zintuigen te stimuleren. Door te bewegen worden nieuwe zenuwbanen aangelegd tussen verschillende hersengebieden, die nodig zijn voor een goede ontwikkeling en samenwerking van de hersenen.


Meer info op:

Rekenmethode volgens Hilde Heuninck

Kinderen met rekenproblemen hebben moeite met het automatiseren van rekenfeiten (zoals splitsingen en de tafels) en rekenprocedures (de

bewerking die uitgevoerd dient te worden). Vaak hebben ze ook een beperkt inzicht in de getalstructuur en de getalwaarde. Daarnaast vormt ook het omzetten van rekentaal of vraagstukken naar een bewerking meestal een struikelblok. Aangezien het rekenen een grote inspanning vraagt en de uitkomsten vaak fout zijn, zijn deze kinderen niet meer gemotiveerd om te rekenen.


De rekenmethode van Hilde Heuninck is vaak heel verhelderend voor kinderen.


Het werkt heel visueel ondersteunend waardoor het kind echt vanuit inzicht het rekenen stilaan beter onder de knie krijgt.


We werken ook intensief aan de koppeling van het verwoorden met het effectief doen en het noteren van de bewerking. Door deze koppeling gaat het kind meer inzicht creëren en zo zich het rekenen sneller eigen maken.


Bovendien betrekken we als kiné’s de kracht van motoriek en bewegen hierbij, waardoor het rekenen zelfs leuk kan worden.


Meer info op:

Cursus typ 10

Typ 10 is een typprogramma voor kinderen vanaf het vierde leerjaar.


In 9 lessen (9 weken dus) leren kinderen blind typen op een speelse en dynamische manier. 


Kinderen leren de letterposities aan met kleuren,

spelletjes, figuren, invul- en denkoefeningen,… 


Wat de leerstijl van je kind ook is, met Typ 10 leert het blind typen op een leuke én effectieve manier.


In de klassieke typmethodes moeten kinderen eindeloze letterreeksen herhalen, vaak onder tijdsdruk. Dat werkt demotiverend voor erg veel

kinderen. Uiteindelijk haken ze af, en missen ze de kans om een vaardigheid te verwerven die van erg groot belang is in onze digitale maatschappij.


Typ 10 legt geen tijdsdruk op. Kinderen leren op hun eigen tempo. We verwachten wel dat je kind elke dag 10 minuutjes de tijd neemt om te oefenen. Dat zorgt ervoor dat de automatisering vlotter verloopt.


Voor kinderen met problemen met de fijne motoriek, dyspraxie, dyslexie, ADD, ADHD, ASS,… is Typ 10 een methode die een veel grotere kans op succes heeft. Kinderen vinden het leuk, waardoor ze zich spontaan inzetten en gemotiveerd blijven.


Bij kinderen met een moeilijke schrijfmotoriek kan het leren typen vaak een enorme hulp zijn in de verdere schoolloopbaan.


Een extra pluspunt van deze cursus is dat kinderen een persoonlijk online-profiel krijgen, zodat ze thuis ook op een speelse wijze kunnen

oefenen. Dit profiel is 1 jaar geldig, dus ook na de lessen kunnen de kinderen hun typvaardigheden onderhouden .


Het werkboekje en Typ10-profiel kosten samen éénmalig 30 euro (toegang voor 1 jaar inbegrepen).


Meer info op:

Respiratoire kinesitherapie

Ademhalingskinesitherapie of respiratoire kinesitherapie heeft tot doel de longen van je kind zo snel mogelijk vrij te krijgen van mucus (slijm) en een rustige ademhaling mogelijk te maken, een normaal ademhalingspatroon na te streven en je kind te leren zijn ademhaling

onder controle te houden.


Acute en chronische longaandoeningen zoals bronchitis, happy wheezer, mucoviscidose, astma, … worden behandeld door middel van specifieke ademhalingstechnieken:

  • drainagetechnieken
  • mobilisaties van de borstkas
  • inspanningsoefeningen en/of relaxatie
  • advies bij het gebruik van PEP-masker/ puffer/ neusspoelingen/…

Positief leren denken

Het kan jammer genoeg gebeuren dat negatieve gedachten inslijten tot vaste, reflexmatige patronen die het gevoelsleven en het gedrag van je kind gaan domineren. Het goede nieuws is dat we die patronen ook weer kunnen ont-leren. In de plaats daarvan kunnen we kinderen aanleren hoe ze baas worden over hun gedachten. We leren ze aan hoe ze negatieve gedachten kunnen vervangen door positieve gedachten, die op hun beurt hun gevoelens en hun gedrag positief beïnvloeden. Zo worden ze meesteroplossers

van de problemen die het leven hun kant op stuurt.


Deze training vindt zijn oorsprong in de cognitieve gedragstherapie. Het is een wetenschappelijk onderbouwd programma ontwikkeld door drs. Wendy de Pree.


De kinderen leren om:

  •  Optimistisch te denken
  • Omgaan met piekeren en stress
  • Oplossingsgericht denken
  • Hun lichaam ontspannen
  • Zelfvertrouwen opbouwen

Deze training kan zowel individueel als in kleine groepjes gevolgd worden, afhankelijk van de noden van het kind.


Het voordeel van een groepstraining is dat kinderen met gelijkgestemden hetzelfde leren. Ze leren veel van elkaar en komen er ook achter dat ze niet de enige zijn die met deze moeilijkheden kampen.


Andere kinderen leren liever in alle rust en op maat. Voor hen bieden we deze therapie ook individueel aan.


Ook hebben we een leuke doe-dag gemaakt voor scholen (gericht op het 4de-5de-6de lj) waarin we gedurende een volledige schooldag aan de slag

gaan met Positief Leren Denken. We spelen samen spelletjes, en we denken samen na over wat er precies gebeurd is, en waarom het spel zo

verliep. Kinderen leren door te doen. Op deze manier zetten kinderen sneller vast wat ze gehoord hebben.


Voor meer info, informeer gerust per mail of telefoon!


Meer info op:

Weerbaarheids- en veerkrachttraining

In deze training combineren we de vele opleidingen die we al volgden met onze ervaring vanuit het werken met de kinderen zelf. We baseren ons voornamelijk op aspecten vanuit de opleiding van Rots en water (Gadaku Institute), het vriendenprogramma (Lenneke Van Aart), de

sociale vaardigheidstraining van Lies Ledegen en Positief Leren Denken van Wendy de Pree.


We vertrekken vanuit een ervaringsgericht leren door bewegen en spel.


Bewegen beïnvloedt direct het hersengebied dat waakt over de veiligheid en hoe het kind voelt, denkt en doet. Spelenderwijs ontwikkelen kinderen zelfvertrouwen en leren vaardigheden om respectvol met zichzelf en met anderen om te gaan.


We willen de kinderen graag vaardigheden aanleren waarmee zij hun gedrag, gedachten en lichamelijke reacties kunnen aanpakken om zo weerbaarder te worden en angsten, piekeren en stress de baas te worden.


Al spelenderwijs krijgen de kinderen meer inzicht in hun eigen gedrag binnen en buiten de training.


Deze weerbaarheidstraining versterkt de emotionele veerkracht en geeft kinderen tools die hen zullen ondersteunen tijdens hun reis naar

volwassenheid. We weten dat het voor kinderen uitermate belangrijk is om sociaal en emotioneel goed in hun vel te zitten.


Deze training is zinvol bij :

  • (hoog) gevoeligheid
  • Onzekerheid
  • Veel piekeren/stress/faalangst of andere angsten
  • Sociaal onhandig zijn
  • Moeilijk voor zichzelf kunnen opkomen
  • Bedreigd worden met pestgedrag
  • Je niet goed in je velletje voelen/ laag zelfbeeld
  • Veel frustratie/ moeilijke omgang met andere kinderen

www.vriendenprogramma.info

www.leerpositiefdenken.be

www.rotsenwater.nl

Share by: