MEEST VOORKOMENDE HULPVRAGEN


  • Mijn baby is traag met rollen, zitten, kruipen of stappen.

    Dat is een probleem dat wel vaker voorkomt, en dat zeker onze aandacht verdient. Tijdens de eerste levensmaanden wordt de basis gelegd voor het verdere motorisch functioneren van je kind. De spieren in de romp en heupen worden sterk gemaakt en de verschillende bewegingsassen worden vrijgemaakt, beide noodzakelijke stappen om daarna te kunnen staan en lopen. Het kruipen zorgt ook voor verbindingen tussen de linker- en rechterhersenhelft en is daarom een erg belangrijke vaardigheid die best elke baby doorloopt.


    In onze kinderpraktijk behandelen we vaak baby’s die moeilijk rollen, zitten of kruipen - en met heel veel succes. De ervaring leert dat de principes van de Bobath-therapie bijzonder effectief zijn. Wij zorgen ervoor dat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

  • Mijn baby overstrekt zich vaak.

    Overstrekken betekent dat je baby zijn rugspieren onvrijwillig aanspant, waardoor het lijfje te strak en gespannen staat. De baby drukt zijn hoofd in zijn nek, balt zijn vuisten en ligt als een plank op je arm. Je baby kan zich moeilijk ontspannen.


    Het overstrekken kan stress veroorzaken bij je baby, waardoor hij veel gaat huilen. Dat kan erg vervelend zijn, zowel voor de baby als voor de ouders. Af en toe overstrekken tijdens het huilen hoeft geen reden tot zorgen te zijn. Als het je kindje vaak overkomt, kan hij gaan achterlopen in zijn motorische ontwikkeling. Met het overstrekken traint hij namelijk de verkeerde spieren, met name de rug- en nekspieren die nog niet zo sterk zouden moeten zijn, terwijl de buikspieren net te weinig ontwikkelen. Leren omrollen wordt bijvoorbeeld erg lastig. Ook maken zijn veelal gebalde vuistjes het moeilijk om de fijne motoriek in zijn vingers te ontwikkelen. 


    Je kindje kan door het overstrekken in een neerwaartse spiraal belanden, waarbij hij veel huilt om het overstrekken, en daardoor juist nog meer gaat overstrekken en daardoor nog meer gaat huilen. Dat leidt dan weer tot slecht slapen en slecht drinken, wat de algehele gemoedstoestand

    verergert.


    In onze kinderpraktijk behandelen we vaak baby’s die overstrekken. De ervaring leert dat de principes van de Bobath-therapie bijzonder effectief zijn. Wij zorgen ervoor dat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

  • Mijn baby draait zijn/haar hoofdje steeds naar dezelfde kant.

    Een voorkeurshouding is iets wat vaak te laat wordt gediagnosticeerd en zou kunnen leiden tot een afplatting van het achterhoofd (brachicephalie of plagiocephalie). Daarnaast kan dit leiden tot een verkorting van de nekspieren waardoor je kindje een scheefhals (of positionele torticollis) kan ontwikkelen.


    De oorzaken kunnen divers zijn, zoals onderliggende neurologische problemen, plexusbrachialisletsel, congenitale torticollis, enz. Maar ook door eenzijdige positionering kan een kind een voorkeurshouding ontwikkelen.


    Zie jij dat je kind vaak met het hoofd naar dezelfde kant slaapt of moeite heeft om het hoofd naar beide zijden te draaien wanneer het wakker is? Hoe vroeger je dit herkent, hoe sneller je kan ingrijpen en hoe kleiner de gevolgen zijn voor de vervorming van het hoofdje of de nekspieren. In onze kinderpraktijk behandelen we vaak baby’s met een voorkeurshouding. De ervaring leert dat de principes van de Bobaththerapie bijzonder effectief zijn. Wij zorgen ervoor dat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

  • Mijn baby is vaak verkouden en/of hoest erg veel.

    Bij ademhalingsproblemen zitten er meestal slijmen opgehoopt in de luchtwegen, die de vrije luchtstroom belemmeren. We lossen dit probleem op met respiratoire kinesitherapie: we werken de slijmen los en laten ze geassisteerd ophoesten a.d.h.v. autogene drainage. We helpen bij de ademhaling door druk te geven op de borstkas en op die manier het ademhalingspatroon te beïnvloeden.


    Correct uitgevoerde neusspoelingen kunnen het genezingsproces ook versnellen en ze helpen nieuwe infecties te voorkomen. Luchtweginfecties starten namelijk vaak in de neus. Indien gewenst, leren we een goede neusspoeltechniek aan aan de ouders.

  • Mijn baby slaapt erg moeilijk.

    Slaapproblemen zijn ernstig te nemen: als ze te lang aanslepen, ondermijnen ze zowel de ontwikkeling van het kind als het functioneren van het gezin. Daarom bieden we in onze praktijk ook slaapcoaching aan.


    Deze therapie vertrekt bij het kind zelf. Elk kind heeft namelijk zijn eigen verhaal. En daar luisteren we eerst naar om op die manier de oorzaak van het probleem te bepalen. Dat doen we in een uitgebreid intakegesprek.


    Vervolgens reiken we tips en oefeningen aan die u en uw kind helpen in het aanpakken van het slaapprobleem. Zo hebben we al heel veel baby’s – en ouders – de weg kunnen wijzen naar een gezonde nachtrust.


PEUTERS/KLEUTERS


  • Mijn kind is opvallend onhandig en valt vaak.

    Is je kind bang in de speeltuin of heeft hij moeite met een bal te gooien of te vangen? Verloopt het springen nog moeizaam of met te weinig kracht?

    Duurt het zelfstandig leren fietsen erg lang? Dan kunnen we spreken van een groot-motorische achterstand.


    Het goede nieuws is dat coördinatie, spierkracht en evenwicht allemaal zaken zijn waar we gericht aan kunnen werken. We stellen een behandelingsplan op waarin we - op maat van het kind - de principes van psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en brain gym optimaal combineren. Ons doel is dat uw kind volwaardig kan meedoen met de turnles en dat hij op school en thuis minder belemmeringen ondervindt bij de dagelijkse activiteiten.

  • Mijn kind heeft moeilijkheden met knippen, plakken, parels rijgen,…

    Kleurt je kind niet graag? Verloopt het strikken van veters moeizaam? Lukt het zelfstandig openen of sluiten van knopen en ritsen moeilijk? Dan kunnen we spreken van een fijn-motorische achterstand. Zonder ingrijpen kan het voor het kind erg moeilijk worden om tot een goed handschrift te komen.


    Vaardigheden waar we op gaan werken zijn oog-handcoördinatie, fijnmotorische stimulatie, lateralisatie, aandacht en concentratie.


    We stellen een behandelingsplan op waarin we - op maat van het kind - de principes van psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en brain gym optimaal combineren. We geven het kind wat het nodig heeft om zijn fijne motoriek te verbeteren.

  • Mijn kind doet sommige taken met de linkerhand, en andere met de rechterhand.

    Jonge kinderen hebben relatief vaak nog geen handvoorkeur. Ze doen dan een deel van de taken met de ene hand en andere taken met de andere hand. Of ze doen de taken afwisselend met de linker- of de rechterhand.


    Vanaf de tweede of derde kleuterklas is het aangeraden dat je kind stilaan zijn voorkeurshand leert ontdekken zodat het deze hand optimaal kan ontwikkelen. Dat is immers erg belangrijk voor de ontwikkeling van tijd- en ruimtebeleving, die op hun beurt invloed hebben op het lezen en het schrijven.


    Door op doordachte wijze de principes van psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en brain gym te combineren leren we jouw kind op een spontane manier zijn handvoorkeur ontdekken en ontwikkelen.

  • Mijn kind zit niet goed in zijn/haar vel en is vaak gefrustreerd, koppig of onhandelbaar.

    Heb jij een kleuter die erg onzeker is? Huilt je kind snel? Is hij of zij snel gefrustreerd? Durft hij weinig zelf te doen? Of zegt je kind vaak dat het iets niet kan? Dan kunnen we spreken van een kleuter met een laag zelfbeeld.


    Zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Kinderen die zelfverzekerd zijn gaan makkelijker nieuwe uitdagingen aan en durven fouten te maken, zonder dat ze zich slecht voelen over zichzelf. Dat is iets wat we ieder kind gunnen.


    Toch is het hebben van zelfvertrouwen niet zo vanzelfsprekend. Kinderen worden namelijk niet geboren met zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is iets wat je gedurende je hele leven ontwikkelt.


    Wel worden sommige kinderen geboren met meer aanleg om zelfvertrouwen te ontwikkelen dan andere kinderen. Sommige kinderen zijn van nature zelfverzekerder, andere twijfelen meer aan hun eigen kunnen. Deze kinderen hebben meer positieve ervaringen en feedback nodig om vertrouwen in zichzelf te ontwikkelen.


    In onze praktijk exploreren we verschillende bewezen therapieën om je kind te versterken in zijn zelfvertrouwen, zoals brain gym, Positief Leren Denken, weerbaarheids- en veerkrachttraining, Hendrickxtherapie, body map en psychomotorische therapie.

  • Mijn kind lijkt nog niet klaar voor de overstap naar het eerste leerjaar.

    Van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar is een grote stap. Het is belangrijk dat je kind daar klaar voor is. Schoolrijpheid, dat is open staan om te leren rekenen, schrijven en lezen. Het is cruciaal dat je kleuter over genoeg motorische vaardigheden beschikt om een pen vast te houden.


    Het is ook erg belangrijk dat een kleuter alle richtingen (boven-onder/voor-achter/links-rechts) leert integreren en eigen maakt om zo tot leren te komen. Heeft je kleuter echter weinig doorzettingsvermogen en lage concentratie?


    Heeft hij onvoldoende kennis van rekenbegrippen (eerste, laatste, hoogste, dikker, grootste,…)? Of heeft hij nog een krampachtige schrijfmotoriek (foute pengreep, moeilijkheden met schrijfpatronen,…) of maakt hij nog veel omkeringen? Dan kunnen we spreken van schoolonrijpheid.


    Dan kan het zinvol zijn om beroep te doen op onze ervaring en onze expertise. We oefenen de basisvoorwaarden in en stimuleren zo de

    schoolrijpheid. Onze gereedschapskist om jouw kind optimaal te ondersteunen bevat allerlei geschikte therapieën zoals psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en brain gym.

  • Mijn kind is vaak verkouden en/of hoest veel.

    Bij ademhalingsproblemen zitten er meestal slijmen opgehoopt in de luchtwegen, die de vrije luchtstroom belemmeren. We lossen dit probleem op met respiratoire kinesitherapie: we werken de slijmen los en laten ze geassisteerd ophoesten a.d.h.v. geassisteerde autogene drainage. We helpen bij de ademhaling door druk te geven op de borstkas en op die manier het ademhalingspatroon te beïnvloeden. 


    Verder laten we de kleuter ook actief deelnemen om zich zo bewuster te worden van zijn ademhaling. Dit doen we met ademhalingsspelletjes en bouncing op de bal.

  • Mijn kind heeft een aangeboren of verworven spierletsel of orthopedisch letsel.

    Peuters/kleuters hebben de meest uiteenlopende klachten aan het houding- en bewegingsapparaat, zoals klompvoeten, heupdysplasie, verhoogde spanning in de achillespees (wat vaak tot uiting komt in tiplopen), Cerebral Palsy, hemiplegie, houdingsproblemen, sportletsels, post-operatieve problemen,… Soms is de oorzaak niet meteen duidelijk en ervaren ze simpelweg pijn na het sporten of turnen.


    Wat de oorzaak ook is, pijn is een signaal dat we ernstig moeten nemen. Het is belangrijk dat je kind zo snel mogelijk zijn dagelijkse activiteiten kan hernemen.


    In onze praktijk stellen we door middel van onderzoek vast of er sprake is van spierletsels of orthopedische problemen bij uw kind. We behandelen doelgericht volgens de principes van de Bobath-therapie.

  • Mijn kind slaapt erg moeilijk.

    Slaapproblemen zijn ernstig te nemen: als ze te lang aanslepen, ondermijnen ze zowel de ontwikkeling van het kind als het functioneren van het gezin. Daarom bieden we in onze praktijk ook slaapcoaching aan.


    Deze therapie vertrekt bij het kind zelf. Elk kind heeft namelijk zijn eigen verhaal. En daar luisteren we eerst naar om op die manier de oorzaak van het probleem te bepalen. Dat doen we in een uitgebreid intake-gesprek.


    Vervolgens reiken we tips en oefeningen aan die u en uw kind helpen in het aanpakken van het slaapprobleem. Zo hebben we al heel veel peuters en kleuters – én ouders – de weg kunnen wijzen naar een gezonde nachtrust.

  • Mijn kind verdraagt geen naden of prikkende kledij of heeft juist nood aan extra prikkels.

    Veel ouders starten hun dag met ruzie met hun kind. Ruzie om een broek, trui of een sok die niet goed zit, waardoor het kind weigert het te dragen.


    Te vaak onderschatten we de impact van deze constante sensorische prikkels bij gevoelige kinderen.


    An was ook zo’n mama, een ruziënde mama, een zoekende mama naar een oplossing tegen deze dagelijkse strijd. Deze ondernemende mama stelde een team van experts en ervaringsdeskundigen vanuit heel België samen, en ontwikkelde de kledinglijn SAM.


    SAM staat voor duurzame en comfortabele kleding voor (prikkel)gevoelige kids. SAM produceert prikkelarme kledij zonder labels of harde naden voor (hoog)gevoelige kinderen.


    Ook zien we in onze praktijk vaak kinderen die hun prikkels verwerken door overal aan te frutselen of aan te knabbelen. En ook dat kan een frustratiebron zijn voor ouders. Voor deze kinderen, die wel graag prikkels ervaren, ontwikkelde SAM een lijn met stimulerende kleding. Kleding met verschillende texturen en extra leuke gadgets om lekker mee te frutselen.


    Wij zijn helemaal fan van Sam omdat SAM inspeelt op de verschillende prikkelnoden van elk kind in het bijzonder.


    Voor meer info, kijk op SAM sensory & More


  • Mijn kind heeft het moeilijk met turnen en/of sporten.

    Ervaar je je kind als eerder onhandig of houterig, of valt hij vaak? Is hij bang in de speeltuin of heeft hij moeilijkheden in de turnles, met fietsen, zwemmen of sporten ? Dan kunnen we spreken van een groot-motorische achterstand.


    Het goede nieuws is dat coördinatie, spierkracht en evenwicht allemaal zaken zijn waar we gericht aan kunnen werken. We stellen een behandelingsplan op waarin we - op maat van het kind - de principes van psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en brain gym optimaal combineren. Ons doel is dat uw kind volwaardig kan meedoen met de turnles en dat hij op school en thuis minder belemmeringen

    ondervindt bij de dagelijkse activiteiten.

  • Mijn kind schrijft krampachtig

    Schrijven is een belangrijk aspect in het dagelijks leven van een schoolgaand kind. Slordig of moeilijk leesbaar handschrift, traag schrijftempo, pijn bij het schrijven … leiden ongetwijfeld tot frustraties.


    Schrijven is een complexe vaardigheid die zowel motorische als cognitieve vaardigheden vereist. Het juiste schrijfmateriaal, een goede zithouding en een correcte instructie kunnen al veel verschil maken.


    De therapie kan uit verschillende onderdelen bestaan. Afhankelijk van de noodzaak benadrukken we eerder de motorische vaardigheden, de motorische planning of het visueel-motorische aspect.


    We werken hierbij volgens de principes van psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en brain gym.

  • Mijn kind wil graag leren typen op een kindvriendelijke manier

    Vindt jouw kind het ook vervelend om steeds weer dezelfde lettercombinaties over te moeten typen? Kan hij zich niet motiveren voor de klassieke, louter op herhaling gebaseerde typmethodes? Dan is Typ10 de ideale typmethode voor hem of haar!


    Typ10 is een kindvriendelijke methode om blind te leren typen. De cursus bestaat uit 9 lessen van 1 uur (9 weken training dus). Per les worden de verschillende letters en tekens per vinger aangeleerd. Dat doen we op een speelse manier aan de hand van kleuren, versjes, prenten, spelletjes…


    Alle zintuigen worden geactiveerd waardoor het gemakkelijker is de plaats van de letter te onthouden en alles te automatiseren. Er wordt geen tijdsdruk opgelegd, zodat ieder kind op zijn eigen tempo kan leren.


    Typ10 heeft een zeer hoge succesratio, precies omdat kinderen het graag wíllen leren.

  • Mijn kind heeft reken – of andere leerproblemen op school

    Heel wat kinderen ervaren moeilijkheden met de schoolse vaardigheden. Lezen, spellen en/of rekenen willen maar niet vlot verlopen. Het kind blijft spellend of onnauwkeurig lezen, letters worden omgewisseld (b/d of ie/ei) en/of woorden worden toegevoegd of weggelaten.


    Bij rekenen blijven oefeningen met de brug moeilijk, getallen worden omgekeerd, splitsingen en tafels zijn een struikelblok, het kind heeft geen inzicht in vraagstukken... Kortom: het kind blijft fouten maken, ook al wordt er thuis elke dag geoefend.


    Omdat elk kind anders is, bestaat er geen ‘standaardpakket’ voor de begeleiding.


    Onze eerste stap bestaat er dan ook in om de oorzaak van het leerprobleem in kaart te brengen. Leren is immers een complexe vaardigheid waarbij je veel verschillende vaardigheden met elkaar moet combineren. Zo is rekenen een combinatie van: werkgeheugen om sommen in stukjes te kappen, langetermijngeheugen om de juiste rekenstrategie op te halen, irrelevante informatie weg te filteren, aandacht richten op info die relevant is, alle informatie in een snel tempo verwerken, flexibel denken om van strategie te wisselen als je antwoord niet klopt,… Dat is niet evident.


    We analyseren op welk punt het precies misgaat, en daar stellen we ons behandelingsplan op af. Is het een aandachts- of concentratieprobleem? Is er sprake is van een richtingsproblematiek, visueel-ruimtelijke moeilijkheden of andere onderliggende factoren? 


    We hebben hoe dan ook een gepast antwoord in huis. We plukken gericht uit psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en brain gym


    Voor rekentherapie werken we vaak volgens de rekenmethode van Hilde Heuninck, die zich richt op de stimulatie van alle zintuigen. We leren rekenen aan de hand van bewegen, voelen, zien, zeggen en horen. Het leervermogen van je

    kind vergroot zienderogen, en het is nog leuk ook!

  • Mijn kind heeft een diagnose gekregen (ADHD, ADD, ASS, DCD, regulatiestoornis,…)

    Voor veel ouders rondt een diagnose een lange periode van onzekerheid af. Vaak is de diagnose een bevestiging: de puzzelstukjes vallen op hun plek. Er is ook vaak een gevoel van opluchting: het is niet “onze schuld”.


    Tegelijk roept de diagnose heel wat vragen op: wat betekent dit nu precies? Hoe gaat het verder? Welke vormen van behandeling en begeleiding zijn mogelijk?


    Onze kinderkinesitherapeuten hebben een ruime expertise met dergelijke diagnoses. We weten wat werkt en wat niet werkt, en we reiken concrete handvatten aan, zowel aan de ouders als aan het kind zelf. 


    We werken onder andere met psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en brain gym. Altijd staat het welbevinden van het kind centraal. We gebruiken de sterktes van het kind om zijn zwaktes te compenseren, zodat het er eindelijk toe komt om zijn volle potentieel te realiseren.

  • Mijn kind is erg bang om te falen en heeft weinig zelfvertrouwen

    Enige angst om te mislukken kent iedereen wel, maar soms neemt de faalangst zo’n vormen aan dat kinderen niets nieuw meer durven proberen. En dat belemmert hun groeiproces.


    Faalangst kan zich op heel veel verschillende manieren uiten. Zo kan je kind last hebben van black-outs of veel spanning bij toetsen, sporten, hobby’s, maar ook van een negatief zelfbeeld en sociale angst. Ook bij perfectionisme of uitstelgedrag ligt faalangst vaak aan de grondslag. Zelfs motorische onhandigheid kan een uiting zijn van faalangst.


    Dat veel kinderen faalangst ervaren, verbaast helaas niet. De prestatiedruk is tegenwoordig erg hoog en social media verhogen deze druk vaak nog meer. Ook hebben we tegenwoordig veel vaker een stressvol leven en stress verergert de invloed van faalangst. Omdat faalangst op zijn beurt weer zorgt voor extra stress, ontstaat een negatieve spiraal die het leven van je kind kan gaan domineren.


    Gelukkig is faalangst goed te behandelen. We doorbreken de negatieve spiraal door constructief te werken met Hendrickxtherapie, braingym, Positief Leren Denken en weerbaarheids- en veerkrachttraining. We zorgen ervoor dat je kind het vertrouwen herwint om nieuwe dingen te proberen, zodat er ruimte komt voor groei en ontwikkeling.

  • Mijn kind is heel stressgevoelig

    Steeds meer kinderen hebben last van stress. Denk aan stress veroorzaakt door toetsen, gepest worden, spreekbeurten, faalangst, leerproblemen op school, scheiding van ouders, werkdruk op school, te veel moeten doen in te weinig tijd...


    Langdurige stress is schadelijk voor kinderen. Ze krijgen vage klachten als onverklaarbare buikpijn, vermoeidheid of hoofdpijn. Daarnaast kan je kind ook concentratieproblemen vertonen, zich vaker afzonderen of sneller emotioneel worden. 


    Anderen zijn dan weer erg prikkelbaar, ze maken sneller ruzie of ze worden zelfs agressief.


    Laat je hierin begeleiden, zowel ouders als kind, zodat je zoon of dochter weer kan stralen en optimaal ontwikkelen. Wij helpen je hier uiteraard graag bij.


    We werken hierbij volgens de principes van Hendrickxtherapie en braingym, Positief Leren Denken en weerbaarheids- en veerkrachttraining.

  • Mijn kind kan niet goed voor zichzelf opkomen/ is weinig assertief

    Opgroeiende kinderen worden regelmatig geconfronteerd met situaties waarin ze op een gepaste manier moeten opkomen voor zichzelf en hun eigen belangen. Dat is niet altijd vanzelfsprekend. Heel wat kinderen ervaren dat er over hun grenzen gegaan wordt en zijn onvoldoende weerbaar. Sommige kinderen neigen naar de andere kant en respecteren

    te weinig de grenzen en waarden van anderen. 


    Hierdoor reageren ze soms bot. Het is een grote uitdaging om te zoeken naar een gezond evenwicht tussen zelfzorg en zorg voor de ander.


    Voor een vlotte sociale interactie is het belangrijk dat het kind zichzelf én de ander respecteert en dat zijn zelfvertrouwen en zelfstandigheid groeit.


    Daar werken we aan door middel van Hendrickx-therapie, braingym, Positief Leren Denken en weerbaarheids- en veerkrachttraining.

  • Mijn kind verdraagt geen naden of prikkende kledij of heeft juist nood aan extra prikkels.

    Veel ouders starten hun dag met ruzie met hun kind. Ruzie om een broek, trui of een sok die niet goed zit, waardoor het kind weigert het te dragen.


    Te vaak onderschatten we de impact van deze constante sensorische prikkels bij gevoelige kinderen.


    An was ook zo’n mama, een ruziënde mama, een zoekende mama naar een oplossing tegen deze dagelijkse strijd. Deze ondernemende mama stelde een team van experts en ervaringsdeskundigen vanuit heel België samen, en ontwikkelde de kledinglijn SAM.


    SAM staat voor duurzame en comfortabele kleding voor (prikkel)gevoelige kids. SAM produceert prikkelarme kledij zonder labels of harde naden voor (hoog)gevoelige kinderen.


    Ook zien we in onze praktijk vaak kinderen die hun prikkels verwerken door overal aan te frutselen of aan te knabbelen. En ook dat kan een frustratiebron zijn voor ouders. Voor deze kinderen, die wel graag prikkels ervaren, ontwikkelde SAM een lijn met stimulerende kleding. Kleding met verschillende texturen en extra leuke gadgets om lekker mee te frutselen.


    Wij zijn helemaal fan van Sam omdat SAM inspeelt op de verschillende prikkelnoden van elk kind in het bijzonder.


    Voor meer info, kijk op SAM sensory & More


ADOLESCENTEN


  • Mijn kind heeft een moeilijk leesbaar handschrift

    Schrijven is een belangrijk aspect in het dagelijks leven van schoolgaande jongeren. Slordig of moeilijk leesbaar handschrift, traag schrijftempo, pijn bij het schrijven… leiden ongetwijfeld tot frustraties.


    Schrijven is een complexe vaardigheid die zowel motorische als cognitieve vaardigheden vereist. Het juiste schrijfmateriaal, een goede zithouding en een correcte instructie kunnen al veel verschil maken.


    De therapie kan uit verschillende onderdelen bestaan. Afhankelijk van de noodzaak benadrukken we eerder de motorische vaardigheden, de motorische planning of het visueel-motorische aspect.


    We werken hierbij volgens de principes van psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en brain gym.

  • Mijn kind heeft reken – of andere leerproblemen op school

    Heel wat jongeren ervaren moeilijkheden met de schoolse vaardigheden.


    En dat is goed te begrijpen, want om te leren en te rekenen moet je verschillende vaardigheden met elkaar combineren: werkgeheugen om sommen in stukjes kappen, langetermijngeheugen om de juiste rekenstrategie op te halen, irrelevante informatie wegfilteren, aandacht richten op info die relevant is, alle informatie in een snel tempo verwerken, flexibel denken om van strategie te wisselen als je antwoord niet klopt,… Dat is allesbehalve evident.


    Omdat elk kind anders is, bestaat er geen ‘standaardpakket’ voor de begeleiding. Onze eerste stap bestaat er dan ook in om de oorzaak van het leerprobleem in kaart te brengen. Misschien heeft je kind een aandachts- of concentratieprobleem? Is er sprake van een

    richtingsproblematiek, visueel-ruimtelijke moeilijkheden of andere onderliggende factoren?


    We hebben hoe dan ook een gepast antwoord in huis. We plukken gericht uit psychomotorische therapie, body map, Hendrickxtherapie en braingym. Voor rekentherapie werken we vaak volgens de rekenmethode van Hilde Heuninck, die zich richt op de stimulatie van alle zintuigen. We leren rekenen aan de hand van bewegen, voelen, zien, zeggen en horen. 


    Als het zuivere dyscalculie betreft, dan is het gebruik van compensatiemiddelen aangewezen. We reiken je kind de handvatten aan die het nodig heeft om te groeien in zijn schoolse vaardigheden.

  • Mijn kind is bang om te falen en heeft weinig zelfvertrouwen

    Enige angst om te mislukken kent iedereen wel, maar soms neemt de faalangst zo’n vormen aan dat jongeren niets nieuw meer durven proberen.  En dat belemmert hun groeiproces.


    Faalangst kan zich op heel veel verschillende manieren uiten. Zo kan je kind last hebben van black-outs of veel spanning bij toetsen, sporten, hobby’s, maar ook van een negatief zelfbeeld en sociale angst. Ook bij perfectionisme of uitstelgedrag ligt faalangst vaak aan de grondslag. Zelfs motorische onhandigheid kan een uiting zijn van faalangst.


    Dat veel jongeren faalangst ervaren, verbaast helaas niet. De prestatiedruk is tegenwoordig erg hoog en social media verhogen deze tegenwoordig veel vaker een stressvol leven en stress verergert de invloed van faalangst. Omdat faalangst op zijn beurt weer zorgt voor extra stress, ontstaat een negatieve spiraal die het leven van je kind kan gaan domineren.


    Gelukkig is faalangst goed te behandelen. We doorbreken de negatieve spiraal door constructief te werken met Hendrickxtherapie, braingym, Positief Leren Denken en weerbaarheids- en veerkrachttraining


    We zorgen ervoor dat je kind het vertrouwen herwint om nieuwe dingen te proberen, zodat er ruimte komt voor groei en ontwikkeling.

  • Mijn kind is heel stressgevoelig

    Steeds meer jongeren hebben last van stress. Denk aan stress veroorzaakt door toetsen,  gepest worden, spreekbeurten, faalangst, leerproblemen op school, scheiding van ouders, werkdruk op school, te veel moeten doen in te weinig tijd…


    Langdurige stress is schadelijk voor jongeren. Ze krijgen vage klachten als onverklaarbare buikpijn, vermoeidheid of hoofdpijn. Daarnaast kan je kind ook concentratieproblemen vertonen, zich vaker afzonderen of sneller emotioneel worden. Anderen zijn dan weer erg prikkelbaar, ze maken sneller ruzie of ze worden zelfs agressief.


    Laat je hierin begeleiden, zowel ouders als kind, zodat je zoon of dochter weer kan stralen en optimaal ontwikkelen. Wij helpen je hier uiteraard graag bij.


    We werken hierbij volgens de principes van Hendrickxtherapie en braingym, Positief Leren Denken en weerbaarheids- en veerkrachttraining.

  • Mijn kind kan niet goed voor zichzelf opkomen/ is weinig assertief

    Opgroeiende jongeren worden regelmatig geconfronteerd met situaties waarin ze op een gepaste manier moeten opkomen voor zichzelf en hun eigen belangen. Dat is niet altijd vanzelfsprekend. Heel wat kinderen ervaren dat er over hun grenzen gegaan wordt en zijn onvoldoende weerbaar. Sommige kinderen neigen naar de andere kant en respecteren

    te weinig de grenzen en waarden van anderen. 


    Hierdoor reageren ze soms bot. Het is een grote uitdaging om te zoeken naar een gezond evenwicht tussen zelfzorg en zorg voor de ander. Voor een vlotte sociale interactie is het belangrijk dat het kind zichzelf én de ander respecteert en dat zijn zelfvertrouwen en zelfstandigheid groeit. 


    Daar werken we aan door middel van Hendrickx-therapie, braingym, Positief Leren Denken en weerbaarheids- en veerkrachttraining.

Share by: